Schermtijd: zo spendeer je minder tijd aan je iPhone - I Fix Your
17105
post-template-default,single,single-post,postid-17105,single-format-standard,qode-social-login-1.0,qode-news-1.0,qode-quick-links-1.0,et_bloom,ajax_fade,page_not_loaded,,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

Schermtijd: zo spendeer je minder tijd aan je iPhone

Schermtijd: zo spendeer je minder tijd aan je iPhone

Schermtijd: uitleg door I Fix Your in Kampenhout

Heb jij als goede voornemen voor 2019 om minder tijd te spenderen aan het scherm van je iPhone? Dan is de nieuwe functie Schermtijd (ScreenTime) iets voor jou! Met deze nieuwe functie krijg je inzicht in welke apps je gebruikt en kan je de toegang blokkeren na een bepaald aantal uren.

Wat is de functie Schermtijd?

Om je meer inzicht te geven over hoe je met je iPhone opgaat, heeft Apple de nieuwe functie Schermtijd gelanceerd. Bovendien aan je ook limieten instellen voor het gebruik van apps en categorieën. Zo kan je bijvoorbeeld voorkomen dat je te lang op Facebook zit. Ideaal om je iPhone-gebruik onder controle te houden.

Schermtijd werkt op alle toestellen die iOS 12 of hoger draaien. De functie is dus beschikbaar op zowel iPhone als iPad. Dankzij iCloud worden al je apparaten gesynchroniseerd en tellen je limieten voor al je Apple apparaten.

Wat kan je doen met Schermtijd?

Schermtijd bestaat uit een verschillende onderdelen:

  • Downtime: bepaal vanaf welk tijdstip van de dag je bepaalde apps niet mag gebruiken.
  • Applimieten: stel limieten voor afzonderlijke apps of categorieën in.
  • Altijd toegestaan: kies die apps die je altijd wil toestaan, zelfs als je limiet voorbij is.
  • Content en privacy beperkingen: blokkeer bepaalde content, zoals aanpassingen doen voor de toegangscode en kies een leeftijdskeuring voor films en series.

Daarnaast zijn er ook uitgebreide statistieken waar je kan zien hoe lang je je iPhone of bepaalde apps gebruikt hebt. In de statistieken vind je de volgende gegevens:

  • Aantal minuten dat je de het toestel gebruikt. Ook vind je hier de langste sessie.
  • Aantal minuten dat je bepaalde apps en categorieën gebruikt hebt.
  • Het aantal keren dat je je toestel opgepakt hebt. Schermtijd houdt niet alleen bij hoeveel keer je je toestel in totaal opgepakt hebt, maar ook hoeveel minuten tussen de verschillende sessies zat en op welk moment van de dag je je toestel het vaakst opgepakt hebt.
  • Totale aantal notificaties, ook onderverdeeld in apps.

Al deze statistieken zijn voor de huidige dag, maar ook voor de afgelopen zeven dagen te bekijken. Hierdoor krijg je meer inzicht in hoe je je iPhone of iPad gebruikt en kun je daar je gebruik op afstemmen.

Bovendien stuurt Schermtijd je elke week een rapport met daarin alle statistieken.

Schermtijd werkt ook samen met Delen met gezin, waardoor je als ouder een overzichtsrapport van je kind krijgt. Zo weet je dus meteen hoeveel tijd je kind aan zijn iPhone of iPad besteed heeft, zonder dat je elke keer om zijn of haar toestel moet vragen.

Hoe gebruik je Schermtijd?

De instellingen voor Schermtijd vind je in de Instellingen-app, onder de Niet Storen-functie. Als je daarop klikt, krijg je meteen de meest recente statistieken te zien.

Downtime

Onder Downtime stel je in van hoe laat tot hoe laat de mogelijkheden van je toestel beperkt worden. Hierdoor blijven tijdelijk alleen de essentiële apps beschikbaar, zoals de Telefoon-, Berichten- en Klok-app.

Bij alle andere apps wordt een zandlopertje weergegeven en de appicoontjes worden donker afgebeeld. Eventueel kun je toch nog extra tijd aanvragen door de Schermtijd-code in te voeren of door dit aan te vragen bij een ouder. De app blijft dan actief zolang je deze gebruikt. 

Voor Downtime bepaal je zelf welke apps je eventueel nog meer wil toestaan. Je hebt hierbij de keuze uit alle apps die op de iPhone staan. Je kan Downtime dus ook zo instellen dat bijvoorbeeld alleen de apps geblokkeerd worden waaraan je minder tijd wil spenderen. Je kiest bij Altijd toegestaan zelf in welke apps wel en niet gebruikt mogen worden na de ingestelde Downtime.

Applimieten

Als je liever een limiet op apps in wil stellen, dan doe je dat onder Applimieten. Je kan daarbij kiezen voor alle verschillende categorieën. Dit komt van pas als je voor jezelf een limiet op wil stellen voor alle social media-apps zoals Facebook, Instagram en Twitter. Je bepaalt zelf hoeveel uur of limiet je per groep mag besteden en je kan de limiet zelfs per dag aanpassen, bijvoorbeeld als je jezelf in het weekend wat meer tijd gunt.

Bij de algemene statistieken kun je ook per app aangeven hoelang je deze wil gebruiken. Vlak voor tijd krijg je nog een melding dat je tijd er bijna op zit en met een grote pop-up op het scherm weet je dat je aan je limiet zit. Je kan dan niet zomaar de app blijven gebruiken, want je moet eerst de code invoeren om verder te kunnen gaan.